Zdaję chemię!

Zdaję maturę z chemii

Zgodnie z zapowiedzią Ministra Edukacji i Nauki z kwietnia 2021r. w roku 2023 i 2024 egzamin maturalny będzie przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie – jak miało to miejsce do roku 2020 włącznie – na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. 

Wymagania egzaminu maturalnego w Formule 2015 dla absolwentów dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych (3-letniego liceum ogólnokształcącego i 4-letniego technikum) zostały opublikowane w 2020 r. i będą obowiązywały również w latach 2023–2024. 

Formuła 2015

Formuła 2023

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) stosuje pojęcie mola (w oparciu o liczbę Avogadra);
2) odczytuje w układzie okresowym masy atomowe pierwiastków i na ich podstawie
oblicza masę molową związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych)
o podanych wzorach (lub nazwach);
3) oblicza masę atomową pierwiastka na podstawie jego składu izotopowego;
4) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego
i organicznego) na podstawie jego składu wyrażonego w % masowych i masy
molowej;
5) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym,
masowym i objętościowym (dla gazów);
6) wykonuje obliczenia z uwzględnieniem wydajności reakcji i mola dotyczące: mas
substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości
gazów w warunkach normalnych.

Zdający:

1) określa liczbę cząstek elementarnych w atomie oraz skład jądra atomowego, na
podstawie zapisu 𝐴 – liczba masowa, 𝑍 – liczba atomowa, E – symbol pierwiastka ;
2) stosuje zasady rozmieszczania elektronów na orbitalach w atomach pierwiastków
wieloelektronowych;
3) zapisuje konfiguracje elektronowe atomów pierwiastków do Z=36 i jonów o podanym
ładunku, uwzględniając rozmieszczenie elektronów na podpowłokach (zapisy
konfiguracji: pełne, skrócone i schematy klatkowe);
4) określa przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p i d układu
okresowego (konfiguracje elektronów walencyjnych);
5) wskazuje na związek pomiędzy budową atomu a położeniem pierwiastka w układzie
okresowym.

Zdający:

1) przedstawia sposób, w jaki atomy pierwiastków bloku s i p osiągają trwałe
konfiguracje elektronowe (tworzenie jonów);
2) stosuje pojęcie elektroujemności do określania (na podstawie różnicy
elektroujemności i liczby elektronów walencyjnych atomów łączących się
pierwiastków) rodzaju wiązania: jonowe, kowalencyjne (atomowe), kowalencyjne
spolaryzowane (atomowe spolaryzowane), koordynacyjne;
3) zapisuje wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów,
z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych (np. wodoru, chloru, chlorowodoru,
tlenku węgla(IV), amoniaku, metanu, etenu i etynu, NH4+, H3O+);
4) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) w prostych cząsteczkach związków
nieorganicznych i organicznych;
5) określa typ wiązania (σ i π) w prostych cząsteczkach;
6) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, wodorowe, metaliczne) na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych.

Zdający:

1) definiuje termin: szybkość reakcji (jako zmiana stężenia reagenta w czasie);
2) szkicuje wykres zmian stężeń reagentów i szybkości reakcji w funkcji czasu;
3) stosuje pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny, energia aktywacji do opisu
efektów energetycznych przemian;
4) interpretuje zapis ∆H < 0 i ∆H > 0 do określenia efektu energetycznego reakcji;
5) przewiduje wpływ: stężenia substratów, obecności katalizatora, stopnia
rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; planuje i przeprowadza
odpowiednie doświadczenia;
6) wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć: stan równowagi dynamicznej i stała
równowagi; zapisuje wyrażenie na stałą równowagi podanej reakcji;
7) stosuje regułę przekory do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury,
stężenia reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi
dynamicznej;
8) klasyfikuje substancje do kwasów lub zasad zgodnie z teorią Brönsteda–Lowry’ego;
9) interpretuje wartości stałej dysocjacji, pH, pKw;
10) porównuje moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji.

Zdający:

1) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniemroztworów z zastosowaniem pojęć stężenie procentowe i molowe;
2) planuje doświadczenie pozwalające otrzymać roztwór o zadanym stężeniu
procentowym i molowym;
3) stosuje termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji
elektrolitycznej;
4) przewiduje odczyn roztworu po reakcji (np. tlenku wapnia z wodą, tlenku siarki(VI)
z wodą, wodorotlenku sodu z kwasem solnym) substancji zmieszanych w ilościach
stechiometrycznych i niestechiometrycznych;
5) uzasadnia (ilustrując równaniami reakcji) przyczynę kwasowego odczynu roztworów
kwasów, zasadowego odczynu wodnych roztworów niektórych wodorotlenków
(zasad) oraz odczynu niektórych roztworów soli (hydroliza);
6) podaje przykłady wskaźników pH (fenoloftaleina, oranż metylowy, wskaźnik
uniwersalny) i omawia ich zastosowanie; bada odczyn roztworu;
7) pisze równania reakcji: zobojętniania, wytrącania osadów i hydrolizy soli w formie
cząsteczkowej i jonowej (pełnej i skróconej);
8) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami
kwasy, wodorotlenki i sole.

Zdający:

1) wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć: stopień utlenienia, utleniacz,
reduktor, utlenianie, redukcja;
2) oblicza stopnie utlenienia pierwiastków w jonie i cząsteczce związku
nieorganicznego i organicznego;
3) wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji redoks;
4) przewiduje typowe stopnie utlenienia pierwiastków na podstawie konfiguracji
elektronowej ich atomów;
5) stosuje zasady bilansu elektronowego – dobiera współczynniki stechiometryczne
w równaniach reakcji utleniania-redukcji (w formie cząsteczkowej i jonowej).

Zdający:

1) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je w oparciu o znajomość
natury wiązania metalicznego;
2) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu
(Mg, Ca, Al, Zn), wody (Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów utleniających
(Al, Cu, Ag);
3) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.;
4) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja
glinu i tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice; planuje
i wykonuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać, że wodorotlenek glinu
wykazuje charakter amfoteryczny;
5) przewiduje kierunek przebiegu reakcji metali z kwasami i z roztworami soli, na
podstawie danych zawartych w szeregu napięciowym metali;
6) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik pozwoli porównać
aktywność chemiczną metali, np. miedzi i cynku;
7) przewiduje produkty redukcji związków manganu(VII) w zależności od środowiska,
a także dichromianu(VI) potasu w środowisku kwasowym; bilansuje odpowiednie
równania reakcji.

Zdający:

1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu
okresowego i zmienność właściwości w okresach – wskazuje położenie niemetali;
2) pisze równania reakcji ilustrujących typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym
reakcje: tlenu z metalami (Mg, Ca, Al, Zn) i z niemetalami (C, S, H2, P), wodoru
z niemetalami (Cl2, Br2, O2, N2, S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu);
3) planuje i opisuje doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodór (reakcja
aktywnych metali z wodą i/lub niektórych metali z niektórymi kwasami);
4) planuje i opisuje doświadczenie, którego przebieg wykaże, że np. brom jest
pierwiastkiem bardziej aktywnym niż jod, a mniej aktywnym niż chlor;
5) opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich
zachowanie wobec wody i zasad;
6) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać tlen w laboratorium
(np. reakcja rozkładu H2O2 lub KMnO4); zapisuje odpowiednie równania reakcji;
7) zapisuje równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych
od 1 do 20 – bez Na i K oraz gazów szlachetnych (synteza pierwiastków z tlenem,
rozkład soli, np. CaCO3) oraz rozkład wodorotlenków metali o liczbach atomowych
24, 25, 26, 29 i 30, np. Cu(OH)2;
8) opisuje typowe właściwości chemiczne tlenków pierwiastków o liczbach atomowych
od 1 do 20 oraz 24, 25,26, 29 i 30, w tym zachowanie wobec wody, kwasów i zasad
(bez tlenku glinu); zapisuje odpowiednie równania reakcji;
9) klasyfikuje tlenki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy,
amfoteryczny i obojętny); planuje i wykonuje doświadczenie, którego przebieg
pozwoli wykazać charakter chemiczny tlenku;
10) klasyfikuje poznane kwasy ze względu na ich skład (kwasy tlenowe i beztlenowe),
moc i właściwości utleniające;
11) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali,
tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; planuje
i przeprowadza odpowiednie doświadczenia (formułuje obserwacje i wnioski);
ilustruje je równaniami reakcji.

Zdający:

1) rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne węglowodorów; podaje nazwę
węglowodoru (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce)
zapisanego wzorem strukturalnym lub półstrukturalnym;
2) ustala rzędowość atomów węgla w cząsteczce węglowodoru;
3) posługuje się poprawną nomenklaturą węglowodorów (nasycone, nienasycone
i aromatyczne) i ich fluorowcopochodnych; wykazuje się rozumieniem pojęć: szereg
homologiczny, wzór ogólny, izomeria;
4) rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne izomerów konstytucyjnych, położenia
podstawnika, izomerów optycznych węglowodorów i ich prostych
fluorowcopochodnych o podanym wzorze sumarycznym; wśród podanych wzorów
węglowodorów i ich pochodnych wskazuje izomery konstytucyjne; wyjaśnia zjawisko
izomerii cis-trans; uzasadnia warunki wystąpienia izomerii cis-trans w cząsteczce
związku o podanej nazwie lub o podanym wzorze strukturalnym (lub
półstrukturalnym);
5) określa tendencje zmian właściwości fizycznych (stanu skupienia, temperatury
topnienia itp.) w szeregach homologicznych alkanów, alkenów i alkinów;
6) opisuje właściwości chemiczne alkanów, na przykładzie następujących reakcji:
spalanie, podstawianie (substytucja) atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub
atomy) chloru albo bromu przy udziale światła (pisze odpowiednie równania reakcji);
7) opisuje właściwości chemiczne alkenów, na przykładzie następujących reakcji:
przyłączanie (addycja): H2, Cl2 i Br2, HCl, i HBr, H2O; przewiduje produkty reakcji
przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych do niesymetrycznych alkenów na
podstawie reguły Markownikowa (produkty główne i uboczne); zachowanie wobec
zakwaszonego roztworu manganianu(VII) potasu, polimeryzacja; pisze odpowiednie
równania reakcji;
8) planuje ciąg przemian pozwalających otrzymać np. eten z etanu (z udziałem
fluorowcopochodnych węglowodorów); ilustruje je równaniami reakcji;
9) opisuje właściwości chemiczne alkinów, na przykładzie etynu: przyłączenie:
H2, Cl2 i Br2, HCl, i HBr, H2O, trimeryzacja; pisze odpowiednie równania reakcji;
10) wyjaśnia na prostych przykładach mechanizmy reakcji substytucji, addycji, eliminacji;
zapisuje odpowiednie równania reakcji;
11) ustala wzór monomeru, z jakiego został otrzymany polimer o podanej strukturze;
12) opisuje budowę cząsteczki benzenu, z uwzględnieniem delokalizacji elektronów;
tłumaczy dlaczego benzen, w przeciwieństwie do alkenów, nie odbarwia wody
bromowej ani zakwaszonego roztworu manganianu(VII) potasu;
13) opisuje właściwości węglowodorów aromatycznych, na przykładzie reakcji benzenu
i toluenu: spalanie, reakcje z Cl2 lub Br2 wobec katalizatora lub w obecności światła,
nitrowanie; pisze odpowiednie równania reakcji;
14) projektuje doświadczenia dowodzące różnice we właściwościach węglowodorów
nasyconych, nienasyconych i aromatycznych; przewiduje obserwacje, formułuje
wnioski i ilustruje je równaniami reakcji.

Zdający:

1) zalicza substancję do alkoholi lub fenoli (na podstawie budowy jej cząsteczki);
wskazuje wzory alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych;
2) rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne izomerów alkoholi monoi polihydroksylowych o podanym wzorze sumarycznym (izomerów szkieletowych, położenia podstawnika); podaje ich nazwy systematyczne;
3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi, na przykładzie etanolu i innych prostych
alkoholi w oparciu o reakcje: spalania wobec różnej ilości tlenu, reakcje z HCl i HBr,
zachowanie wobec sodu, utlenienie do związków karbonylowych i ewentualnie do
kwasów karboksylowych, odwodnienie do alkenów, reakcję z nieorganicznymi
kwasami tlenowymi i kwasami karboksylowymi; zapisuje odpowiednie równania
reakcji;
4) porównuje właściwości fizyczne i chemiczne: etanolu i glicerolu; projektuje
doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić alkohol monohydroksylowy od
alkoholu polihydroksylowego; na podstawie obserwacji wyników doświadczenia
klasyfikuje alkohol do mono- lub polihydroksylowych;
5) dobiera współczynniki reakcji roztworu manganianu(VII) potasu (w środowisku
kwasowym) z etanolem;
6) opisuje reakcję benzenolu z: sodem i z wodorotlenkiem sodu; bromem, kwasem
azotowym(V); zapisuje odpowiednie równania reakcji;
7) opisuje różnice we właściwościach chemicznych alkoholi i fenoli; ilustruje je
odpowiednimi równaniami reakcji.

Zdający:

1) wskazuje na różnice w strukturze aldehydów i ketonów (obecność grupy
aldehydowej i ketonowej);
2) rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne izomerycznych aldehydów i ketonów
o podanym wzorze sumarycznym; tworzy nazwy systematyczne prostych aldehydów
i ketonów;
3) planuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest odróżnienie aldehydu od
ketonu, np. etanalu od propanonu (z odczynnikiem Tollensa i Trommera).

Zdający:

1) wskazuje grupę karboksylową i resztę kwasową we wzorach kwasów
karboksylowych (alifatycznych i aromatycznych); rysuje wzory strukturalne
i półstrukturalne izomerycznych kwasów karboksylowych o podanym wzorze
sumarycznym;
2) na podstawie obserwacji wyników doświadczenia (reakcja kwasu mrówkowego
z manganianem(VII) potasu w obecności kwasu siarkowego(VI)) wnioskuje
o redukujących właściwościach kwasu mrówkowego; uzasadnia przyczynę tych
właściwości;
3) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej prostych kwasów karboksylowych i nazywa
powstające w tych reakcjach jony;
4) zapisuje równania reakcji z udziałem kwasów karboksylowych (których produktami
są sole i estry); projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać
sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z metalami, tlenkami metali,
wodorotlenkami metali i solami słabych kwasów);
5) tłumaczy przyczynę zasadowego odczynu roztworu wodnego octanu sodu i mydła;
ilustruje równaniami reakcji;
6) opisuje budowę dwufunkcyjnych pochodnych węglowodorów, na przykładzie kwasu
mlekowego i salicylowego.

Zdający:

1) opisuje strukturę cząsteczek estrów i wiązania estrowego;
2) tworzy nazwy prostych estrów kwasów karboksylowych i tlenowych kwasów
nieorganicznych; rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne estrów na podstawie ich
nazwy;
3) wyjaśnia przebieg reakcji octanu etylu: z wodą, w środowisku o odczynie kwasowym,
i z roztworem wodorotlenku sodu; ilustruje je równaniami reakcji;
4) opisuje przebieg procesu utwardzania tłuszczów ciekłych;
5) wyjaśnia (zapisuje równania reakcji), w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy
tłuszczowe lub mydła;
6) zapisuje ciągi przemian (i odpowiednie równania reakcji) wiążące ze sobą
właściwości poznanych węglowodorów i ich pochodnych.

Zdający:

1) rysuje wzory elektronowe cząsteczek amoniaku i etyloaminy;
2) wskazuje na różnice i podobieństwa w budowie etyloaminy i fenyloaminy (aniliny);
3) wyjaśnia przyczynę zasadowych właściwości amoniaku i amin; zapisuje odpowiednie
równania reakcji;
4) zapisuje równania reakcji otrzymywania amin alifatycznych (np. w procesie
alkilowania amoniaku) i amin aromatycznych (np. otrzymywanie aniliny w wyniku
reakcji redukcji nitrobenzenu);
5) zapisuje równania reakcji etyloaminy z wodą i z kwasem solnym;
6) zapisuje równania reakcji fenyloaminy (aniliny) z kwasem solnym i wodą bromową;
7) wykazuje, pisząc odpowiednie równanie reakcji, że produktem kondensacji mocznika
jest związek zawierający w cząsteczce wiązanie peptydowe;
8) analizuje budowę cząsteczki mocznika (m.in. brak fragmentu węglowodorowego)
i wynikające z niej właściwości;
9) zapisuje wzór ogólny α-aminokwasów, w postaci RCH(NH2)COOH;
10) opisuje właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów oraz mechanizm
powstawania jonów obojnaczych;
11) zapisuje równanie reakcji kondensacji dwóch cząsteczek aminokwasów (o podanych
wzorach) i wskazuje wiązanie peptydowe w otrzymanym produkcie;
12) tworzy wzory dipeptydów i tripeptydów, powstających z podanych aminokwasów,
oraz rozpoznaje reszty podstawowych aminokwasów (glicyny, alaniny
i fenyloalaniny) w cząsteczkach di- i tripeptydów;
13) planuje i wykonuje doświadczenie, którego wynik dowiedzie obecności wiązania
peptydowego w analizowanym związku (reakcja biuretowa);
14) opisuje przebieg hydrolizy peptydów

 

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) stosuje pojęcia: nuklid, izotop;

2) odczytuje w układzie okresowym masy atomowe pierwiastków i na ich podstawie oblicza masę molową związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) o podanych wzorach lub nazwach.

Promieniotwórczość. Zdający:

1) pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (α, β ̄) oraz sztucznych reakcji jądrowych.

Elementy mechaniki kwantowej (w ujęciu jakościowym). Zdający:

1) interpretuje wartości liczb kwantowych; opisuje stan elektronu w atomie za pomocą liczb kwantowych; stosuje pojęcia: powłoka, podpowłoka, stan orbitalny, spin elektronu;

2) stosuje zasady rozmieszczania elektronów na orbitalach (zakaz Pauliego i regułę Hunda) w atomach pierwiastków wieloelektronowych;

3) pisze konfiguracje elektronowe atomów pierwiastków do Z=38 oraz ich jonów o podanym ładunku, uwzględniając przynależność elektronów do podpowłok (zapisy konfiguracji: pełne, skrócone i schematy klatkowe);

4) określa przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p i d układu okresowego na podstawie konfiguracji elektronowej; wskazuje związek między budową elektronową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym ijego właściwościami fizycznymi (np. promieniem atomowym, energią jonizacji) i chemicznymi.

 

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) określa rodzaj wiązania (jonowe, kowalencyjne (atomowe) niespolaryzowane, kowalencyjne (atomowe) spolaryzowane, donorowo-akceptorowe (koordynacyjne)) na podstawie elektroujemności oraz liczby elektronów walencyjnych atomów łączących się pierwiastków;

2) pisze wzory elektronowe typowych cząsteczek związków kowalencyjnych i jonów złożonych, z uwzględnieniem wiązań koordynacyjnych;

Hybrydyzacja. Zdający:

1) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni;

2) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, sp2, sp3) orbitali walencyjnych atomu centralnego w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; przewiduje budowę przestrzenną drobin metodą VSEPR; określa kształt drobin (struktura digonalna, trygonalna, tetraedryczna, piramidalna, V-kształtna);

3) określa typ wiązania (σ i π) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych.

Oddziaływania międzycząsteczkowe. Zdający:

1) opisuje i przewiduje wpływ rodzaju wiązania (jonowe, kowalencyjne, metaliczne), oddziaływań międzycząsteczkowych (siły van der Waalsa, wiązania wodorowe) oraz kształtu drobin na właściwości fizyczne substancji nieorganicznych i organicznych; wskazuje te cząsteczki i fragmenty cząsteczek, które są polarne, oraz te, które są niepolarne.

Kryształy. Zdający:

1) porównuje właściwości fizyczne substancji tworzących kryształy jonowe, kowalencyjne, molekularne oraz metaliczne;

2) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) na podstawie wzoru sumarycznego, opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: tlenków, wodorków, wodorotlenków, kwasów, soli (w tym wodoro- i hydroksosoli, hydratów);

2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny;

3) projektuje doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Tlenki. Zdający:

1) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. CaCO3, i wodorotlenków, np. Cu(OH)2);

2) opisuje typowe właściwości chemiczne tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 20 oraz Cr, Cu, Zn, Mn i Fe, w tym zachowanie wobec wody, kwasów i zasad; pisze odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej;

3) klasyfikuje tlenki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, amfoteryczny i obojętny); projektuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny tlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym tlenku na podstawie wyników doświadczenia.

Wodorki. Zdający:

1) klasyfikuje wodorki: LiH, CH4, NH3, H2O, HF, H2S, HCl, HBr, HI, ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje ocharakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków;

Wodorotlenki. Zdający:

1) projektuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku (zasadowy, amfoteryczny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków (w tym równania reakcji otrzymywania hydroksokompleksów).

Kwasy. Zdający:

1) opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy; projektuje odpowiednie doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji;

2) klasyfikuje poznane kwasy ze względu na ich skład (kwasy tlenowe i beztlenowe), moc i właściwości utleniające;

3) opisuje wpływ elektroujemności i stopnia utlenienia atomu centralnego na moc kwasów tlenowych;

4) przewiduje przebieg reakcji soli z mocnymi kwasami (wypieranie kwasów słabszych, nietrwałych, lotnych) oraz soli z zasadami; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) stosuje pojęcia: mol i liczba Avogadra;

2) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu (wyrażonego np. w procentach masowych) i masy molowej;

3) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów).

Obliczenia stechiometryczne. Zdający:

1) wykonuje obliczenia, z uwzględnieniem wydajności reakcji, dotyczące: liczby moli oraz mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych, po zmieszaniu substratów w stosunku stechiometrycznym i niestechiometrycznym;

2) stosuje do obliczeń równanie Clapeyrona.

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) stosuje pojęcia: stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja;

2) wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji;

3) na podstawie konfiguracji elektronowej atomów przewiduje typowe stopnie

utlenienia pierwiastków;

1) oblicza stopnie utlenienia pierwiastków w jonie i cząsteczce związku nieorganicznego i organicznego.

Bilansowanie równań reakcji utleniania-redukcji. Zdający:

1) stosuje zasady bilansu elektronowo-jonowego – dobiera współczynniki stechiometryczne w schematach reakcji utleniania-redukcji (w formie cząsteczkowej i jonowej);

2) przewiduje kierunek przebiegu reakcji utleniania-redukcji na podstawie wartości potencjałów standardowych półogniw; pisze odpowiednie równania reakcji;

Ogniwa galwaniczne. Zdający:

1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny, potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny,

SEM, Elektroliza. Zdający:

1) pisze równania reakcji zachodzących na elektrodach (na katodzie i anodzie) ogniwa galwanicznego o danym schemacie; projektuje ogniwo, w którym zachodzi dana reakcja chemiczna; pisze schemat tego ogniwa;

2) oblicza SEM ogniwa galwanicznego na podstawie standardowych potencjałów półogniw, z których jest ono zbudowane.

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) rozróżnia układy homogeniczne i heterogeniczne;

2) opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia);

3) projektuje doświadczenie pozwalające rozdzielić mieszaninę niejednorodną (ciał stałych w cieczach) na składniki.

Stężenie procentowe i molowe roztworu. Zdający:

1) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe lub molowe oraz rozpuszczalność;

2) projektuje doświadczenie pozwalające otrzymać roztwór o określonym stężeniu procentowym lub molowym.

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) stosuje pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny, energia aktywacji do opisu efektów energetycznych przemian; zaznacza wartość energii aktywacji na schemacie ilustrującym zmiany energii w reakcji egzo- i endoenergetycznej;

2) stosuje pojęcie standardowej entalpii przemiany; interpretuje zapis ΔH<0 i ΔH > 0; określa efekt energetyczny reakcji chemicznej na podstawie wartości entalpii.

Szybkość redakcji chemicznej. Zdający:

1) definiuje i oblicza szybkość reakcji (jako zmianę stężenia reagenta w czasie);

2) przewiduje wpływ: stężenia (ciśnienia) substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; projektuje odpowiednie doświadczenia;

3) na podstawie danych doświadczalnych ilustrujących związek między stężeniem substratu a szybkością reakcji pisze równanie kinetyczne.

Katalizatory i reakcje katalityczne. Zdający:

1) porównuje wartość energii aktywacji przebiegającej z udziałem i bez udziału katalizatora.

Równowaga chemiczna. Zdający:

1) wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć: stan równowagi dynamicznej i stała równowagi; pisze wyrażenie na stałą równowagi danej reakcji;

2) oblicza wartość stałej równowagi reakcji odwracalnej; oblicza stężenia równowagowe albo stężenia początkowe reagentów.

Reguła przekory. Zdający:

1) wymienia czynniki, które wpływają na stan równowagi reakcji; wyjaśnia, dlaczego obecność katalizatora nie wpływa na wydajność przemiany; stosuje regułę Le Chateliera–Brauna (regułę przekory) do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury, stężenia reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi dynamicznej;

2) opisuje różnice między układem otwartym, zamkniętym i izolowanym.

Dysocjacja elektrolityczna. Zdający:

1) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej związków nieorganicznych i organicznych z uwzględnieniem dysocjacji stopniowej;

2) stosuje termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji elektrolitycznej.

Odczyn wodnych roztworów substancji – pH. Zdający:

1) interpretuje wartości pKw, pH, Ka, Kb, Ks;

2) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: stała dysocjacji, stopień dysocjacji, pH, iloczyn jonowy wody, iloczyn rozpuszczalności; stosuje do obliczeń prawo rozcieńczeń Ostwalda;

3) porównuje moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji;

4) przewiduje odczyn roztworu po reakcji substancji zmieszanych w ilościach stechiometrycznych i niestechiometrycznych;

5) klasyfikuje substancje jako kwasy lub zasady zgodnie z teorią Brønsteda–Lowry’ego; wskazuje sprzężone pary kwas – zasada;

6) uzasadnia przyczynę kwasowego odczynu wodnych roztworów kwasów, zasadowego odczynu wodnych roztworów niektórych wodorotlenków (zasad) i amoniaku oraz odczynu niektórych wodnych roztworów soli zgodnie z teorią Brønsteda–Lowry’ego; pisze odpowiednie równania reakcji.

Reakcje w roztworach wodnych. Zdający:

1) pisze równania reakcji: zobojętniania, wytrącania osadów i wybranych soli z wodą w formie jonowej pełnej i skróconej.

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) projektuje doświadczenie, którego celem będzie odróżnienie skał wapiennych od innych skał i minerałów; pisze odpowiednie równania reakcji;

2) opisuje usuwanie twardości przemijającej wody; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) na podstawie wzoru sumarycznego, półstrukturalnego (grupowego), opisu budowy lub właściwości fizykochemicznych klasyfikuje dany związek chemiczny do: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych, aromatycznych), związków jednofunkcyjnych (fluorowcopochodnych, alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów, amin, amidów), związków wielofunkcyjnych (hydroksykwasów, aminokwasów, peptydów, białek, cukrów).

Zagadnienia ogólne. Zdający:

1) stosuje pojęcia: homolog, szereg homologiczny, wzór ogólny, rzędowość w związkach organicznych, izomeria konstytucyjna (szkieletowa, położenia, grup funkcyjnych), stereoizomeria (izomeria geometryczna, izomeria optyczna); rozpoznaje i klasyfikuje izomery;

2) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja) i mechanizm reakcji (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy); wyjaśnia mechanizmy reakcji; pisze odpowiednie równania reakcji.

Izomerów węglowodorów. Zdający:

1) rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) izomerów konstytucyjnych o podanym wzorze sumarycznym; wśród podanych wzorów węglowodorów i ich pochodnych wskazuje izomery konstytucyjne;

2) wyjaśnia zjawisko izomerii geometrycznej (cis–trans); uzasadnia warunki wystąpienia izomerii geometrycznej w cząsteczce związku o podanej nazwie lub opodanym wzorze strukturalnym (lub półstrukturalnym); rysuje wzory izomerów geometrycznych;

Węglowodory nasycone, nienasycone i aromatyczne. Zdający:

1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów cyklicznych i aromatycznych) na podstawie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych (grupowych) lub uproszczonych; rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw; podaje nazwy systematyczne fluorowcopochodnych węglowodorów na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje ich wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) na podstawie nazw systematycznych;

2) ustala rzędowość atomów węgla w cząsteczce węglowodoru;

3) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru albo bromu przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji;

4) opisuje właściwości chemiczne alkenów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: H2, Cl2 i Br2, HCl i HBr, H2O, polimeryzacji; przewiduje produkty reakcji przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych do niesymetrycznych alkenów na podstawie reguły Markownikowa (produkty główne i uboczne); opisuje zachowanie alkenów wobec wodnego roztworu manganianu(VII) potasu; pisze odpowiednie równania reakcji;

5) planuje ciąg przemian pozwalających otrzymać np. alken z alkanu (z udziałem fluorowcopochodnych węglowodorów); pisze odpowiednie równania reakcji;

6) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: H2, Cl2 i Br2, HCl, i HBr, H2O, trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji;

7) ustala wzór monomeru, z którego został otrzymany polimer o podanej strukturze; rysuje wzór polimeru powstającego z monomeru o podanym wzorze lub nazwie; pisze odpowiednie równania reakcji;

8) opisuje budowę cząsteczki benzenu z uwzględnieniem delokalizacji elektronów; wyjaśnia, dlaczego benzen, w przeciwieństwie do alkenów i alkinów, nie odbarwia wody bromowej ani wodnego roztworu manganianu(VII) potasu;

9) opisuje właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych na przykładzie reakcji: spalania, z Cl2 lub Br2 wobec katalizatora albo w obecności światła, nitrowania, katalitycznego uwodornienia; pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenu i metylobenzenu (toluenu) oraz ich pochodnych, uwzględniając wpływ kierujący podstawników (np. atom chlorowca, grupa alkilowa, grupa nitrowa, grupa hydroksylowa, grupa karboksylowa);

10) projektuje doświadczenia pozwalające na wskazanie różnic we właściwościach chemicznych węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych; na podstawie wyników przeprowadzonych doświadczeń wnioskuje o rodzaju węglowodoru; pisze odpowiednie równania reakcji.

Alkohole i fenole. Zdający:

1) porównuje budowę cząsteczek alkoholi i fenoli; wskazuje wzory alkoholi pierwszo-, drugo-, i trzeciorzędowych;

2) na podstawie wzoru strukturalnego, półstrukturalnego (grupowego) lub uproszczonego podaje nazwy systematyczne alkoholi i fenoli; na podstawie nazwy systematycznej lub zwyczajowej rysuje ich wzory strukturalne, półstrukturalne (grupowe) lub uproszczone;

3) opisuje właściwości chemiczne alkoholi na przykładzie reakcji: spalania, z HCl iHBr, zachowania wobec sodu, utlenienia do związków karbonylowych, eliminacji wody, reakcji z nieorganicznymi kwasami tlenowymi i kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji;

4) porównuje właściwości fizyczne i chemiczne alkoholi mono- i polihydroksylowych (etanolu (alkoholu etylowego), etano-1,2-diolu (glikolu etylenowego), propano-1,2-diolu (glikolu propylenowego) i propano-1,2,3- -triolu (glicerolu)); projektuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić alkohol monohydroksylowy od alkoholu polihydroksylowego; na podstawie obserwacji wyników doświadczenia klasyfikuje alkohol do mono- lub polihydroksylowych;

5) opisuje zachowanie: alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec utleniaczy (np. CuO lub K2Cr2O7/H2SO4); projektuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić alkohol trzeciorzędowy od alkoholu pierwszo- i drugorzędowego; pisze odpowiednie równania reakcji;

6) pisze równanie reakcji manganianu(VII) potasu (w środowisku kwasowym) z alkoholem (np. z etanolem, etano-1,2-diolem);

7) Alkohole i fenole. Zdający: opisuje właściwości chemiczne fenoli na podstawie reakcji z: sodem, wodorotlenkiem sodu, bromem, kwasem azotowym(V); pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenolu (fenolu, hydroksybenzenu) i jego pochodnych;

8) na podstawie obserwacji doświadczeń formułuje wniosek dotyczący kwasowego charakteru fenolu; projektuje doświadczenie, które umożliwi porównanie mocy kwasów, np. fenolu i kwasu węglowego; pisze odpowiednie równania reakcji;

9) planuje ciągi przemian pozwalających otrzymać alkohol lub fenol z odpowiedniego węglowodoru; pisze odpowiednie równania reakcji.

Związki karbonylowe − aldehydy i ketony. Zdający:

1) opisuje podobieństwa i różnice w budowie cząsteczek aldehydów i ketonów (obecność grupy karbonylowej: aldehydowej lub ketonowej);

2) na podstawie wzoru strukturalnego lub półstrukturalnego (grupowego) podaje nazwy systematyczne aldehydów i ketonów; na podstawie nazwy systematycznej rysuje wzory strukturalne lub półstrukturalne (grupowe);

3) projektuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli odróżnić aldehyd od ketonu; na podstawie wyników doświadczenia klasyfikuje substancję do aldehydów lub ketonów; pisze odpowiednie równania reakcji aldehydu z odczynnikiem Tollensa i odczynnikiem Trommera.

Kwasy karboksylowe. Zdający:

1) wskazuje grupę karboksylową i resztę kwasową we wzorach kwasów karboksylowych (alifatycznych i aromatycznych); na podstawie wzoru strukturalnego lub półstrukturalnego (grupowego) podaje nazwy systematyczne (lub zwyczajowe) kwasów karboksylowych; na podstawie nazwy systematycznej (lub zwyczajowej) rysuje wzory strukturalne lub półstrukturalne (grupowe);

2) pisze równania dysocjacji elektrolitycznej rozpuszczalnych w wodzie kwasów karboksylowych i nazywa powstające w tych reakcjach jony;

3) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów, amidów; pisze odpowiednie równania reakcji; projektuje doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy);

4) uzasadnia przyczynę redukujących właściwościach kwasu metanowego (mrówkowego); projektuje doświadczenie, którego wynik wykaże właściwości redukujące kwasu metanowego (mrówkowego) (reakcja HCOOH z MnO4−); pisze odpowiednie równania reakcji;

5) opisuje czynniki wpływające na moc kwasów karboksylowych (długość łańcucha węglowego, obecność polarnych podstawników).

Estry i tłuszcze. Zdający:

1) opisuje strukturę cząsteczek estrów i wiązania estrowego;

2) tworzy nazwy (systematyczne lub zwyczajowe) estrów kwasów karboksylowych i tlenowych kwasów nieorganicznych; rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) estrów na podstawie ich nazwy;

3) wyjaśnia i porównuje przebieg hydrolizy estrów (np. octanu etylu, tłuszczów) w środowisku kwasowym (reakcja z wodą w obecności kwasu siarkowego(VI)) oraz wśrodowisku zasadowym (reakcja z wodorotlenkiem sodu); pisze odpowiednie równania reakcji;

4) opisuje budowę tłuszczów stałych i ciekłych (jako estrów glicerolu i długołańcuchowych kwasów tłuszczowych);

5) wyjaśnia, na czym polega proces usuwania brudu; bada wpływ twardości wody na powstawanie związków trudno rozpuszczalnych; zaznacza fragmenty hydrofobowe i hydrofilowe we wzorach cząsteczek substancji powierzchniowo czynnych;

6) planuje ciągi przemian chemicznych wiążące ze sobą właściwości poznanych węglowodorów i ich pochodnych; pisze odpowiednie równania reakcji.

Związki organiczne zawierające azot – aminy i amidy. Zdający:

1) opisuje budowę amin; wskazuje wzory amin pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych;

2) porównuje budowę amoniaku i amin; rysuje wzory elektronowe cząsteczek amoniaku i aminy (np. metyloaminy);

3) wskazuje podobieństwa i różnice w budowie amin alifatycznych (np. metyloaminy) i amin aromatycznych (np. fenyloaminy (aniliny));

4) porównuje i wyjaśnia przyczynę zasadowych właściwości amoniaku i amin; pisze odpowiednie równania reakcji;

5) pisze równania reakcji otrzymywania amin alifatycznych (np. w procesie alkilowania amoniaku) i amin aromatycznych (np. otrzymywanie aniliny w wyniku reakcji redukcji nitrobenzenu);

6) opisuje właściwości chemiczne amin na podstawie reakcji: z wodą, z kwasami nieorganicznymi (np. z kwasem solnym) i z kwasami karboksylowymi; pisze odpowiednie równania reakcji;

7) pisze równanie reakcji fenyloaminy (aniliny) z wodą bromową;

8) pisze równania reakcji hydrolizy amidów (np. acetamidu) w środowisku kwasowym i zasadowym.

Izomerów optyczna. Zdający:

1) wyjaśnia zjawisko izomerii optycznej; wskazuje centrum stereogeniczne (asymetryczny atom węgla); rysuje wzory w projekcji Fischera izomerów optycznych: enancjomerów i diastereoizomerów; uzasadnia warunki wystąpienia izomerii optycznej w cząsteczce związku o podanej nazwie lub opodanym wzorze; ocenia, czy cząsteczka o podanym wzorze stereochemicznym jest chiralna;

2) analizuje zmiany właściwości fizycznych (np. temperatury topnienia, temperatury wrzenia, rozpuszczalności w wodzie) w szeregach homologicznych oraz analizuje i porównuje właściwości różnych izomerów konstytucyjnych; porównuje właściwości stereoizomerów (enancjomerów i diastereoizomerów);

Diamidy, aminokwasy. Zdający:

1) pisze równanie reakcji kondensacji dwóch cząsteczek mocznika; wykazuje, że produktem kondensacji mocznika jest związek zawierający wcząsteczce wiązanie amidowe (peptydowe);

2) pisze wzór ogólny α-aminokwasów w postaci RCH(NH2)COOH; wyjaśnia, co oznacza, że aminokwasy białkowe są α-aminokwasami i należą do szeregu konfiguracyjnego L;

3) opisuje właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów oraz mechanizm powstawania jonów obojnaczych.

Peptydy, białka. Zdający:

1) pisze równania reakcji kondensacji cząsteczek aminokwasów (o podanych wzorach) prowadzących do powstania di- i tripeptydów i wskazuje wiązania peptydowe w otrzymanym produkcie;

2)tworzy wzory dipeptydów i tripeptydów, powstających z podanych aminokwasów; rozpoznaje reszty aminokwasów białkowych w cząsteczkach peptydów;

3) opisuje przebieg hydrolizy peptydów, rysuje wzory półstrukturalne (grupowe) aminokwasów powstających w procesie hydrolizy peptydu o danej strukturze;

4) projektuje doświadczenie, którego wynik dowiedzie obecności wiązań peptydowych w analizowanym związku (reakcja biuretowa).

Cukry. Zdający:

1) dokonuje podziału cukrów na proste i złożone, klasyfikuje cukry proste ze względu na grupę funkcyjną i liczbę atomów węgla w cząsteczce; wyjaśnia, co oznacza, że naturalne monosacharydy należą do szeregu konfiguracyjnego D;

2) zapisuje wzory łańcuchowe w projekcji Fischera glukozy i fruktozy; wykazuje, że cukry proste należą do polihydroksyaldehydów lub polihydroksyketonów; rysuje wzory taflowe (Hawortha) anomerów α i β glukozy i fruktozy; na podstawie wzoru łańcuchowego monosacharydu rysuje jego wzory taflowe; na podstawie wzoru taflowego rysuje wzór w projekcji Fischera; rozpoznaje reszty glukozy i fruktozy w disacharydach i polisacharydach o podanych wzorach;

3) projektuje doświadczenie, którego wynik potwierdzi właściwości redukujące np. glukozy; projektuje doświadczenie, którego wynik potwierdzi obecność grup hydroksylowych w cząsteczce monosacharydu, np. glukozy;

4) projektuje doświadczenie pozwalające na odróżnienie glukozy i fruktozy;

5) planuje ciąg przemian pozwalających przekształcić cukry w inne związki organiczne (np. glukozę w alkohol etylowy, a następnie w octan etylu); pisze odpowiednie równania reakcji.